مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

امروز مشروعیت من و شما به برقراری عدالت است. امام خامنه ای (ارواحنا له الفدا)

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

امروز مشروعیت من و شما به برقراری عدالت است. امام خامنه ای (ارواحنا له الفدا)

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

مهم این است که ما تکلیفی ادا می‏کنیم؛ تکلیف ما این است که در مقابل ظلمها بایستیم، تکلیف ما این است که با ظلمها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آنها را به عقب برانیم که بهتر، و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کردیم. اینطور نیست که ما خوف این را داشته باشیم که شکست بخوریم. اولاً که شکست نمی‏خوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض اینکه شکست صوری بخوریم شکست معنوی نمی‏خوریم، و پیروزی معنوی با اسلام است، با مسلمین است، با ماست.

ما و حلقه مطالعاتی ...

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۲ ب.ظ
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى ... در نیکوکاری و پرهیز همکاری کنید ...   سوره مائده/آیه 3

سلام دوستان عدالتخواه
در حال حاضرحدود سه ماه از روزی که تصمیم گرفتیم حلقه ی مطالعاتی مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز رو تشکیل بدیم گذشته و مطمئنا هر کدوم از ما برای خودمون مشغولیت ها و مسئولیت ها و دغدغه ها و اولویت های مطالعاتی مختلف و بعضا متفاوتی داشتیم،اما عزم خودمون رو جزم کردیم تا با قوت این کار گروهی پر اهمیت رو آغاز کنیم و ادامه بدیم،چون به ضرورتش پی برده بودیم...

می تونستیم هر کدوم توی خونه هامون بشینیم و همین صفحات رو خودمون به تنهایی مرور کنیم اما برکتی که در کار گروهی برای خداست،مطمئنا بیشتره.

کار رو با کتاب اسلام ناب امام خمینی(ره) شروع کردیم و بحمدلله تا به حال با برگزاری 13 جلسه و پشت سر گذاشتن 13 شنبه ی مفید و 13 هفته مطالعه ی مستمر،حدود 500 صفحه از این کتاب رو پا به پای هم به اتمام رسوندیم و به مباحثه گذاشتیم.پرسیدیم و پاسخ دادیم و در کنار موضوعات کتاب به موضوع های مهم دیگه هم پرداختیم و در بین بحث های مختلفی که شد،به حقایق زیبا و مفیدی رسیدیم،خلاصه ی کلام اینکه شاید همه ی ما به نوعی بعد از تموم شدن هر شنبه،منتظر رسیدن شنبه ی بعدی بودیم!

در حال حاضر که تونستیم مطالعه ی اسلام ناب رو به جایی برسونیم،تصمیم داریم که کتاب مفید دیگه ای رو برای ادامه ی مباحث حلقه ی مطالعاتی انتخاب کنیم اما لازمه که در این زمینه از شما دوستان نظرخواهی کنیم و ابعاد مختلف این مسئله رو از نظر بگذرونیم،بنابرین از شما در خواست داریم که روی این موضوع تامل کنید و اگر کتابی در نظر دارید در جلسه ی بعدی حلقه ی مطالعاتی معرفی بفرمایید.
و اما کتاب های پیشنهادی ما برای ادامه ی حلقه ی مطالعاتی به شرح زیر هستند:

1) نام کتاب: حرکت ( تحلیل جریان فکری و تربیتی انسان )
نویسنده: علی صفایی حائری
مقدمه 
هر کدام از ما در جایگاهی نشسته ایم و برایمان چه در خانه واداره و چه در محراب و منبر ، اشتغال و فعالیتی است . گاه به آنچه امروز داریم ، قانع ایم و خیال می کنیم همان نهایت و غایتی است که می توانیم تامین کنیم . این در صورتی است که به محدودیت در انسان معتقد باشیم و او را در محدوده ای متوقف کنیم . اما اگر معتقد باشیم که ، انسان گرچه استعدادهایش محدود است ، ولی با ترکیب آنها نامحدود و بی نهایت می شود ، هیچ گاه جایگاهی را که داریم نقطه ی آخر نخواهیم دانست ؛ که حروف الفبا در ترکیب با هم بی نهایت کلمه و بی نهایت جمله به وجود می آورند ؛ استعدادهای انسان هم در ترکیب با یکدیگر ، بی نهایت استعداد می آفرینند .
آدمی که به ماهی چند هزار تومان حقوق و یک زن و بچه و برو بیایی و احیانا یک عنوان روشن فکری و چند جلسه سخرانی قانع است ، دیگر چه می خواهد ؟! اگر به این حد قانع باشد ، طبیعی است که حرکتی نکند ، طبیعی است که در رکودش بگندد . اگر به طهارت آب پاک چشمه ها و اشک پاک ابرها هم که باشد ، می گندد ؛ که گندیدن ضرورت است .
کفر متحرک به اسلام می رسد ، ولی اسلام راکد ، پدر بزرگ کفر است . سلمان ها در حالی که کافر بودند ، حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند ، رکودشان آنها را به کفر پیوند زد .
کفری که با حرکت ما همراه باشد ، وحشتی ندارد . وحشت آنجایی است که با رکودها پیوند خورده باشیم .

2) نام کتاب: قاموس عدالت

گروه ولی نعمتان دانشگاه امام صادق (ع) که سال هاست برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی مناطق محروم را بر عهده دارد در اقدامی در خور تقدیر به جمع آوری، دسته بندی و موضوع بندی صحبت های رهبری در رابطه با موضوع عدالت مبادرت ورزیده است و اثری خواندنی و قابل استفاده را در اختیار کسانی قرار داده  است که مطالبه و اجرای عدالت دغدغه همیشگی آنها بوده و هست،اما شاید سوال اصلی این باشد که چه شرایط و دلایلی باعث نگارش این کتاب گردیده است.

باید گفت کلمه و مفهوم عدالت بارها و بارها بعد از انتصاب رهبر انقلاب به این سمت و نیز قبل از آن به عنوان یک کلیدواژه اصلی در سخنرانی ها و بیانات ایشان به کار رفته است، اما در سال های 77 تا 83 تعدد و کثرت استفاده از این کلیدواژه در سخنان ایشان باعث ایجاد موجی غیر رسمی در مردم وشاید حتی زیر زمینی آنهم از نوع عدالتخواهانه و از نوع متعهدانه آن و نه مارکسیستی آن در کشور گردید که این موج به زودی فراگیر شد و از دل آن اتفاق بزرگتری در سطح جامعه رخ داد و آن چیزی نبود جز به قدرت رسیدن شخصی که شعار اصلیش عدالت و مرامش ساده زیستی بود.به هر حال مطالعه حتی گوشه هایی از این کتاب نشان از نگاه جامع،  مانع، نافذ، و آگاهانه رهبری به بسیاری از مسائل و مشکلات جاری در سطح کشور دارد. این کتاب را می توان و به اصطلاح دقیقتر باید مانیفست حرکتهای عدالتخواهانه فعلی سطح کشور قلمداد کرد و به کار بست.


3) نام کتاب: حسین(ع)،عقل سرخ
مولف: حسن رحیم پور ازغدی
کتاب «حسین عقل سرخ» متن پیاده‏ سه جلسه گفت و گو درباره نهضت‏ سید الشهداء است که با حضور استاد «رحیم پور ازغدی» در سه روز متوالی،نهم، دهم و یازدهم محرم‏ سال ۱۳۸۰ انجام گرفته‏ و به صورت زنده از شبکه یک سیمای‏ جمهوری اسلامی ایران پخش است.
جلسه اول این نشست ها با عنوان «با عقل در عاشورا»، دومین نسشت با عنوان « عاشورا، پایان تأویل»، و سومین نشست با عنوان «حسین از مستضعفان‏ می‏گوید» برگزار گردید.
قلم و جنس سخنان حسن رحیم‌پور در این مجموعه به گونه‌ای است که صفحه صفحه‌ی کتاب ذهن را به سفری در اعماق تاریخ می‌برد و مخاطب گاه خود را در کنار امیرالمومنین (ع) حس می‌کند و گاه به کربلا می‌رود و معراج سرخ را به تماشا می‌نشیند و گاه غریبانه در شام و در محیط نفاق و دستگاه امنیتی ظلم پرسه می‌زند...
 
4) نام کتاب: علی(ع) و شهر بی آرمان
مولف: حسن رحیم پور ازغدی
علی و شهر بی آرمان» اولین جلد از مجموعه ی «طرحی برای فردا»ست که حاصل گفتگویی تلویزیونی از «حسن رحیم پور ازغدی» است. این کتاب شامل متن 4 جلسه گفتگوی زنده ای است که در شب های 18 تا 21 ماه مبارک رمضان و در سال 1379 از سیما پخش شد. 
«علی و شهر بی آرمان» بازخوانی اندیشه ها و ایده های حکومتی امیرالمومنین (علیه السلام) است که با زبانی شیوا ـ آن طور که مختص سخنرانی های رحیم پور است ـ و در 4 عنوان «حکومت آرمانی حکومت شکست خورده نیست»، «اقتصاد اسلامی، اقتصاد انسانی»، «انقلاب در حکومت، بازگشت به اصول» و «آزادی، قرائت ها، خودی و غیر خودی» بیان شده است.
 
5)نام کتاب: مهدی(عج)،ده انقلاب در یک انقلاب
مولف: حسن رحیم پور ازغدی
این اثر دربردارنده سخنرانی‌های مولف درباره حضرت مهدی(عج) و انقلاب جهانی ایشان در جمع برخی از دانشجویان است.
کتاب «مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب» در سه بخش «دولت عاشقی و عدل جهانی»، «مهدی (عج) نیمی شرقی، نیمی غربی» و «جهانی شدن، پایان تاریخ و مهدویت» تنظیم شده است.
نویسنده در این نوشتار، در بخش‌هایی از گفتگوهایش با اشاره به قیام حضرت مهدی (عج) و تعبیر آن به نقطه غلیان تاریخ و شوک بزرگ تاریخی علیه ستمگران جهان، بخش‌های عظیمی از ظرفیت این ظهور را توضیح داده است.

6)نام کتاب: محمد(ص)،پیامبری برای همیشه
مولف: حسن رحیم پور ازغدی
این کتاب متن پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است.
سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگی های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟»
در سخنرانی دوم ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین – علیه السلام – پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می نمایند.
در سخنرانی سوم، ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می شود اشاره نموده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست.
در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگو برداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع به نظریه حکومت دینی مطرح نموده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می دهند.

منتظر نظرات ارزنده ی شما هستیم.

  • جنبش عدالت خواه

نظرات  (۷)

الحمدُ لِلهِ الَذی هَدانا
سلام
به شخصه خوشحالم 
با گروهی آشنا شدم که اهل عمل هستند 
 ودغدغه مند و خسته گی ناپذیر در راه عدالت
همیشه رهرو این راه باشیم انشا الله.

درمورد کتاب هم دوتاش خوبه البته هیچ کدوم رو نخوندم با توجه به مقدمه گفتم ولی خب نظر من کتابِ حرکتِ آقای حائری هست تا بعد ببینیم صلاح دیدِ جمع چه کتابیه
پاسخ:
سلام ممنون از حضورتون.
  • کریم جوکار
  • باقاموس عدالت موافقم

    سلام خسته نباشید

    کتابی برای معرفی ندارم ولی از بین این دو کتاب،کتاب حرکت رو انتخاب میکنم

    با سلام
    از بین ایندوکتاب کتاب حرکت رو انتخاب می کنم و کتاب عدالت اجتماعی در  اسلام اثر سید قطب رو پیشنهاد می کنم
    یا زهراس
    فقیر

    سلام.یهو اومدم تو وبلاگ و بعد از مدتها گفتم نظری بذارم.
    کارتون جای تقدیر داره.
    اما...اما اینکه به این روش نمیگویند حلقه مطالعاتی. چراکه این حلقه مطالعاتی شما هیچ ابتدا و انتهایی ندارد.معلوم نیست از کجا شروع میشود و به کجا قرار است ختم شود.
    بله منم شاید20 تا کتاب بشناسم و خوشم بیاد که بتونم معرفی کنم که بخونیم.اما به این که نمیگن کار مطالعاتی
    سیر یا موضوعی هست یا شخصیتی یا جریانی. که از یک جا شروع و به یک جای مشخص ختم میشود.
    البته همینم خودش مفیده ها
    ضمنا اون نکته اخلاق اجتماعی هم در مورد جلساتتون هم که قبلا بهت گفته ام.
    ولی خسروان صلاح مملکت خویش دانند
    یاحق
  • سید محمد مهدی پوریزدان پرست
  • سلام 
    کتابهای خوبی هستند همینها رو بخونید کلی کار کردید .
    اما بنظرم این کتب باید کتب تشکیلاتی شما باشند یعنی در اقلب ماموریت جمعی اونها رو بخونید .
    تمام افراد باید خودشون سیر مطالعات شخصی داشته باشند تو زمینه هایی که میخوان توش فهم داشته باشند .
    بنظرم باید در چند سطح مطالب رو بخونید سطح زیربنا - معرفتی که از مباحث اقای طاهر زاده بخصوص ده نکته از معرفت نفس و بقیه اثار میتونید بهره ببرید .
    سطح بعدی
    اسلام شناسی شامل اصول اعتقادات : پیشنهاد کتاب طرح کلی اندشه اسلامی در قران رهبری ، ائمه اطهارو سیره و منششون  باز هم رهبری انسان 250 ساله -
    سطح بعد
    انقلاب اسلامی و اسلام ناب و... اثار امام 
    و همچنین سیره رهبری که با خوندن مداوم مواضع و عملکردهای ایشون  و سنجش با دیگر روشها و عملکردها بدست میاید .
    غرب شناسی و دشمن شناسی و...

  • سید محمد مهدی پوریزدان پرست
  • خط سوم قالب درسته 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی