مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

امروز مشروعیت من و شما به برقراری عدالت است. امام خامنه ای (ارواحنا له الفدا)

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

امروز مشروعیت من و شما به برقراری عدالت است. امام خامنه ای (ارواحنا له الفدا)

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

مهم این است که ما تکلیفی ادا می‏کنیم؛ تکلیف ما این است که در مقابل ظلمها بایستیم، تکلیف ما این است که با ظلمها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آنها را به عقب برانیم که بهتر، و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کردیم. اینطور نیست که ما خوف این را داشته باشیم که شکست بخوریم. اولاً که شکست نمی‏خوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض اینکه شکست صوری بخوریم شکست معنوی نمی‏خوریم، و پیروزی معنوی با اسلام است، با مسلمین است، با ماست.

ه گزارش غریو ۱۰ تشکل دانشجویی شهر شیراز هفته گذشته با ارسال نامه ای به اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز از آنان برای شرکت در نشستی مشترک دعوت به عمل آوردند که این نشست عصر چهارشنبه در سالن مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد.

متاسفانه علی رغم اینکه از تمامی اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده بود و همچنین این موضوع به طرق مختلف به اطلاع آن ها رسیده بود؛ تنها هفت عضو از اعضای منتخب شورای شهر در این نشست حاضر شدند. حال جای این سوال است که با اینکه مقام معظم رهبری بارها بر حضور مسئولان در دانشگاه و جمع دانشجویان تاکید کرده اند، آن دسته از اعضای شورای شهر که در این جلسه غائب بوده اند، این عدم حضور خود و بی توجهی نسبت به دانشجویان را چگونه توجیه خواهند کرد؟

مشروح نشست تشکل های دانشجویی با اعضای منتخب شورای شهر شیراز را به تفصیل در ادامه آمده است.

زهرا یقطین:

برنامه هدف ۹۰ بر اساس مطالعات روز انجام شد

زهرا یقطین در نشست مشترک تشکل های دانشجویی شهر شیراز با اعضای شورای چهارم شهر شیراز گفت: دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی طرح‌ها و برنامه‌های خود در مورد مسائل شهری را به شورای جدید ارائه دهند.

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز تصریح کرد: علاوه بر شاخص‌های عمومی که لازم است شهردار کلان‌شهر شیراز داشته باشد، برنامه‌های وی در حوزه‌های غیرعمرانی از قبیل مسائل شهروندی، آسیب‌های اجتماعی و تحقق سومین حرم اهل بیت (ع) مورد نظر شورا قرار دارد.

یقطین تاکید کرد: برنامه هدف ۹۰ شورای اسلامی شهر شیراز نیز براساس مطالعات و نیازهای روز انجام شده و البته قرار بود تصویب آن به شورای چهارم موکول شود که برخی نقائص در برنامه هدف ۹۶ برطرف می‌شود.

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز افزود: توجه به مناطق جدید الحاق شده به شیراز، لزوم پیشرفت بر مبنای آموزه‌ها و تعاریف اسلامی و توزیع متوازن خدمات در اولویت شورا قرار دارد.

غلامعلی ترابی:

دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما هنوز در زمینه مسائل مدیریت شهری و مسائل شهروندی محتوای بومی تولید نکرده‌اند

غلامعلی ترابی یکی از اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز در این نشست عنوان کرد: عدالت تنها در سایه آموزه‌های اسلام محقق می‌شود.

ترابی اظهار کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه شهری به سبب آن است که دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما هنوز در زمینه مسائل مدیریت شهری و مسائل شهروندی محتوای بومی تولید نکرده‌اند.

دانشجویان طرح های خود را به شورا ارائه دهند

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به میدان آمده و نگریستن به مسائل شهروندی از پنجره غیر اسلامی را پایان دهند تا شورا و شهرداری برای مدیریت شهر طرح‌های کاربردی و علمی بومی داشته باشند.

وی از دانشجویان حاضر در جلسه خواست که طرح‌ها و ایده‌های خود را به صورت مدون به شورا ارائه دهند.

اگر منتقدان طرح کارشناسی ارائه دهند،افراد غیر متخصص از عرصه خارج می شوند

ترابی با اشاره به انتقاد دانشجویان از مشاوران پیشین شهرداری و شورا، بیان کرد: اگر شما و امثال شما طرح‌های کارشناسی اسلامی دقیق و ایده‌های کاربردی علمی بومی به شورا ارائه دهید، به تدریج عرصه از افراد غیرمتعهد خالی می‌شود و استاندارد طرح‌ها بالا می‌رود.

محمدتقی ‌تذروی:

پخش مذاکرات شورا در رادیو در دست بررسی است

تذروی ، عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز گفت: پخش مستقیم مذاکرات شورای این شهر از رادیو قابل بررسی است.

خواسته دانشجویان مبنی بر شفافیت تصمیمات شورا و پخش مذاکرات از رادیو در شورا بررسی می‌شود، اما صدا و سیما نیز باید با این امر موافقت کند.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که گفته تذروی در مورد ممنوعیت ورود خبرنگاران به برخی از جلسات شورا را نقل کرد، افزود: در جلسه با استاندار فارس بیان کردم که در صورت تصویب دوسوم اعضای شورا می‌توان به نحو دیگری اخبار جلسات را به رسانه‌ها داد تا اطلاع‌رسانی کنند.

شهردار فعلی نیمی از کارها را انجام داده است

از نظر بنده شهردار فعلی حداقل نیمی از کارهایی را که باید انجام می‌داده، انجام داده و این نسبت به گذشته بسیار خوب است، اما ای کاش در شیراز به استاندارد افرادی مانند قالیباف و فتاح برسیم.

این گفته وی با انتقاد برخی دانشجویان مواجه شد که قالیباف را فردی تکنوکرات خطاب کردند و اینکه حاکمیت تکنوکرات‌ها و متخصصان بی‌تعهد و مشاوران غرب‌گرا در پروژه‌های شهر شیراز باید پایان یابد.

هاجری:

باید در شیراز شهردارانی در قد و قواره تهران داشته باشیم

محمدرضا هاجری دیگر عضو شورای چهرم شهر شیراز در پاسخ به انتقاد دانشجویان حاضر در جلسه اظهار کرد: آنچه آقای تذروی بیان کردند مثال بود یعنی باید در شیراز شهردارانی در قد و قواره تهران داشته باشیم.

هاجری افزود: بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری از سه منطقه که بالاشهر خوانده شده، تامین می‌شود و شهروندان آن مناطق انتظار دارند پولی که می‌دهند را در مناطق خود ببینند.

5942

تذروی:

وامدار هیچ کس نیستیم، اگر شهردار بهتری پیدا کنیم اقدام لازم را انجام می دهیم

پس از این سخنان، تذروی ادامه بحث خود را پی گرفت و گفت: شورا در راستای تحقق عدالت اجتماعی طرح‌هایی دارد، اما این را بدانید که ما وامدار هیچ‌کس نیستیم و اگر شهرداری بهتر از پاک فطرت پیدا کنیم، اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

آرزوی بالا شهری ها آرامش خانواده های پایین شهری است

وی تصریح کرد: جنوب شهر را نباید تنها در مسائل مادی آن دید، بلکه صمیمیت و آرامشی که در برخی از خانواده‌های این مناطق وجود دارد، آرزوی بالاشهری‌ها است.

تذروی اضافه کرد: در این زمینه البته مدیریت شهری وظیفه دارد در خدمات عدالت را رعایت کرده و پسماند تمام مناطق اعم از کوشکک یا عفیف آباد را به طور یکسان جمع‌آوری کند.

این سخنان تذروی بار دیگر با اعتراض دانشجویان مواجه شد که لذت بردن از صمیمیت و جمع خانوادگی صمیمی در پایین شهر را توجیهی غیرقابل قبول در خدمت نکردن به مردم این مناطق دانستند.

نمایندگان حاضر از تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند برخی از هزینه‌های اضافی در مناطقی مانند معالی آباد و … به امور ضروری نقاط محروم شیراز اختصاص یابد.

لزوم دارا بودن برنامه در شورا، ساخت بزرگراه و روگذر برای رونق یک مجتمع تجاری توسط شهرداری و شورا، تغییر ایستگاه قطار برای رونق همان مجتمع و از رونق افتادن دروازه قرآن و نصب بنرهایی با مضامین نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری که بر خلاف توصیه‌های ایشان است، از جمله مواردی بود که دانشجویان در این نشست عنوان کردند.

جمع حاضر نماینده تمام دانشجویان و شهروندان نیست

تذروی مجددا در پاسخ به انتقادات دانشجویان گفت : اقداماتی که در مورد برج تجاری خلیج فارس، زیتون و برخی موارد دیگر اتفاق افتاد، در یک مقطع ویژه و به سبب نیازی بود که شهرداری به نقدینگی داشت.

وی خطاب به دانشجویان گفت: این جمع حاضر نیز نماینده تمام دانشجویان و شهروندان نیستند و باید توجه داشته باشید که به هر حال تمام شهروندان در شهر سهم دارند و هر برنامه‌ای باید با جلب مشارکت همگان به پیش رود.

سید احسان اصنافی

۱۲ درصد هزینه شهرداری در منطقه ۹ شیراز هزینه می شود

سید احسان اصنافی در این نشست عنوان کرد: منطقه ۹ شهرداری شیراز با ۱۰۲ هزار نفر جمعیت، ۸٫۳ میلیارد تومان عوارض داده یعنی با هفت درصد جمعیت شیراز سه درصد کل عوارض را تامین کرده است.از نظر هزینه‌ای که خود شهرداری برای خیابان‌کشی و کارهای داخل شهرداری منطقه انجام داده، ۶٫۶ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده که معادل ۱۲ درصد هزینه کل شهرداری شیراز است.

وی افزود: این هزینه‌ها، تنها هزینه‌های خدماتی است و مواردی مانند پل و … را در این بحث نیاورده‌ایم، چرا که در حوزه معاونت‌های شهرداری است.

اصنافی تاکید کرد: بیشترین سرانه نفر از درآمد عوارض در منطقه ۹ بوده و بعد از آن منطقه هشت (بافت تاریخی) و سپس منطقه یک و رتبه چهارم به منطقه شش رسیده و منطقه دو نیز ضعیف‌ترین منطقه شهرداری بوده است.

تنها ۲۷ درصد از درآمد سال ۹۰ شهرداری از عوارض بوده است

عضو منتخب شورای شهر گفت: در گذشته می‌گفتند ۵۰ درصد درآمد شهرداری از عوارض منطقه یک بوده، ۱۶ درصد منطقه چهار و ۱۳ درصد از منطقه شش، یعنی ۸۰ درصد درآمد شهرداری از این سه منطقه بوده است.در این زمینه باید توجه داشت که تنها ۲۷ درصد از درآمد سال ۹۰ شهرداری از عوارض بوده و با همین شیوه اختصاص بودجه نیز باید حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری را به عموم مردم در تمام مناطق اختصاص داد.

شهرداری متولی مستقیم بحث کارتن خواب ها نیست

اصنافی تصریح کرد: قانون شهرداری شرح وظایف را مشخص کرده و به عنوان مثال متولی بحث کارتن‌خواب‌ها بهزیستی است و شهرداری ۱۷۰ میلیون تومان برای ساخت اردوگاه و دهکده و … هزینه کرده است. شهرداری گرم‌خانه ساخته یا در بسیاری موارد دیگر کمک کرده، اما زمانی که متولی مستقیم امر پای کار نباشد، شهرداری به خاطر اینکه ضابط قضایی نیست، نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد.

برخی از اعضای شورا با مسائل شهر آشنایی ندارند

اصنافی تاکید کرد: بخشی از بدنه شورا در شهرداری کار نکرده و با مسائل شهری آشنایی ندارند و لازم است یک دوره شش ماهه بگذرد تا این اعضا بر کار مسلط شوند. به عنوان مثال برخی از اعضا در مورد مبحث اشتغال سخن گفته‌اند، در حالی که شورای شهر در حال حاضر پارلمان شهری نیست و مدیریت واحد شهری نداریم.

شورا متولی اشتغال و آسیب‌های اجتماعی نیست

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز عنوان اضهار کرد: دستگاه‌ها در مقابل شهرداری و شورا پاسخگو نیستند و شورا متولی اشتغال یا آسیب‌های اجتماعی نیست، اگر چه می‌تواند در این مسائل موثر باشد.

اصنافی تصریح کرد: باید دقت کرد که طرح‌های شهری در زمینه‌ها و ابعاد غیر مستقیمی اثر می‌گذارند، اما این اثرگذاری نباید به معنای تحمیل مسئولیت (در حیطه‌های غیر مرتبط) به شهرداری باشد.

۱۲ میلیارد تومان در منطقه کوشکک هزینه شده است

وی عنوان کرد: پنج شهرک در اطراف شیراز وجود داشته که متولی آن بخشدار مرکزی بوده و به عنوان مثال در انجیره مجوز ساختمان چهار طبقه داده‌اند. جمعیت این مناطق در چهار سال اخیر ۱۰ برابر شده و از ۷۰۰ نفر به ۸ هزار نفر رسیده در حالی که هیچ امکانات و بستر خدماتی نیست و بر ساخت‌و‌سازها نیز نظارتی نشده است. شیب کوچه‌ها به گونه‌ای است که در وسط آن فاضلاب جمع می‌شود و یا کوچه‌هایی دارند که قیف مانند بوده و عرض ورودی آن پنج متر و عرض انتهای آن ۱۰ متر است.

اصنافی ادامه داد: اکنون با الحاق این پنج شهرک در فرصتی شش ماهه یا هفت ماهه می‌گویند چرا کوشکک به این وضع افتاده است، در حالی که این مسائل را باید از بخشداری مرکزی پرسید. ضابطه بخشداری با شهرداری متفاوت است و در این زمینه معضل جدی در خیابان‌کشی و گازکشی و … وجود دارد. شهردار منطقه مربوطه می‌گوید ۱۲ میلیارد تومان در همین منطقه مورد بحث هزینه کرده است.

مسئول مستقیم برخی موارد و معضلات، شهرداری نیست

وی تصریح کرد: بر خلاف آنچه دانشجویان عدالت‌خواه عنوان کردند در کتابچه سال ۹۰ شهرداری بیان شده از ۱۲ پارک یکی در قصرالدشت، یکی در ابیوردی، یک مورد تکمیل در دروازه قرآن و مابقی در مناطق ۵، ۷، ۹ و سه بوده است.

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز در پایان ابراز کرد: ما هنوز در شورا مستقر نشده‌ایم و با تایید مشکلاتی که مردم دارند باید تکرار کنیم که مسئول مستقیم برخی موارد و معضلات، شهرداری نیست.

ابراهیم شعرا:

شورا تمام پیشنهادات انتخاب شهردار برای شهر شیراز را به دقت مطالعه می‌کند.

ابراهیم شعرا یکی دیگر از اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز در این نشست عنوان کرد: کسانی که برای انتخاب شهردار پیشنهادی دارند آن را به شورا ارائه دهند و مطمئن باشند که شورا با بررسی دقیق عملکرد، توانمندی و سوابق افراد این موارد را در تصمیم‌گیری خود لحاظ می‌کند.

کل نارضایتی مردم به مسائل شهری باز نمی‌گردد

وی با اشاره به سخنان دانشجویان در مورد محرومیت‌ها و فقر در برخی مناطق شهری افزود: کل نارضایتی مردم به مسائل شهری باز نمی‌گردد و برخی موارد در خارج از حیطه مسائل شهری است.

بیشتر اعضای شورا با مسائل جنوب شهر آشنایی دارند

شعرا ادامه داد: بیشتر اعضای منتخب شورا با مسائل جنوب شهر آشنا هستند و حتی رای خود را از همان مردم گرفته‌اند و وظیفه دارند به آنان خدمت کنند.

برنامه اجرایی چهار ساله شورا در دست تدوین است

وی اضافه کرد: ما در برنامه و اهداف خود توجه به مناطق کم‌برخوردار را به عنوان اولویت مطرح کرده و توزیع متوازن، حل معضل بافت تاریخی و توجه به معماری اسلامی را با برگزاری همایش‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان فن دنبال می‌کنیم.

شعرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه اجرایی چهار ساله شورا در دست تدوین است و پس از تکمیل موارد آن به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

ساخت مسکن مطابق با آموزه‌های اسلامی در اولویت شورا قرار دارد

وی با تایید برخی از انتقادات دانشجویان در مورد برج‌سازی‌های افسارگسیخته در شهر شیراز گفت: توجه به ساخت مسکن مطابق با آموزه‌های اسلامی و حل برخی مشکلاتی که به واسطه مرتفع‌سازی‌های بی‌ضابطه در گذشته ایجاد شده، در اولویت شورا خواهد بود.

شعرا در مورد برخی سخنان دانشجویان که لزوم ساده‌زیستی، صداقت و مردمی بودن اعضای شورا را عنوان کردند نیز ابراز داشت: وضعیت دریافتی اعضای شورا از قوانینی تبعیت کرده و اگر برخی اعضا در دستگاه‌های دیگر شاغل باشند، از همان دستگاه به شورا مامور شده و حقوق خود را نیز از دستگاه مربوطه دریافت می‌کنند

  • جنبش عدالت خواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی